In Recepten, Tussendoortjes

Vegetarische loempia’s

Wie kent de verschillende gerechten niet? Nasi goreng, Soto ayam, Saté, Gado Gado, loempia’s en rendang. Je raad het misschien al, we hebben het over de typische gerechten uit Indonesië. Wij vinden dat je in weinig vakantielanden zo lekker kan eten dan in Indonesië. En dus wilden we graag een kookcursus doen terwijl we daar waren, zodat we deze heerlijke gerechten ook thuis kunnen maken. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik het thuis toch allemaal wat minder vind smaken dan in de mooie tropische omgeving van Bali. Sommige gerechten probeer ik echter toch wel eens te maken. Zo ook de heerlijke loempia’s die we daar gebakken hebben. Wij vinden ze heerlijk als tussendoortje, of als onderdeel van een borrelplankje. Ben je nog op zoek naar andere borrelhapjes? Lees dan hier verder.

Vegetarische loempia’s

In de meeste loempia’s zit kip, maar speciaal voor veggie monday hebben we het recept van de vegetarische variant voor je uitgeschreven. Er zitten dus vooral veel groenten in. Je kan hierin uiteraard ook variëren, dus als iets anders jou lekker lijkt, probeer het dan zeker uit.

 

Benodigdheden

Voor de loempia’s heb je nodig:

  • 1 pak filodeeg / loempiavellen
  • Taugé
  • Wortel
  • Witte kool
  • Paprika
  • Prei
  • Mihoen
  • Knoflook
  • Rode peper
  • Gember
  • Sojasaus
  • Zout
  • Chilisaus

 

Het maken van de loempia’s doe je zo

Haal voor je begint met het snijden eerst de loempiavellen uit de vriezer, zodat deze vast kunnen ontdooien.

Daarna start je met het snijden van alle groenten, dus in dit geval de taugé, wortel, witte kool, paprika en prei. Wij vinden het zelf niet lekker als er grote brokken in de loempia zitten, dus wij proberen alles in hele dunne reepjes te snijden.

Laat de mihoen even kort in wat water weken, zodat het wat zachter wordt. Trek het daarna uit elkaar en hak dit in kleine stukjes. Ondertussen kan je ook de knoflook, rode peper en gember fijn snijden.

Als alles gesneden is, beginnen we met het wokken. Gooi eerst de groenten in de wok. Als hier veel vocht vanaf komt, dan laat je het eerst even uitlekken, voor je de rest toevoegt. Daarna mogen ook de mihoen, knoflook, rode peper en gember erbij. Tot slot voeg je ook de sojasaus toe en naar smaak wat zout.

Rollen, bakken en smullen

Vervolgens gaan we beginnen met het rollen van de vegetarische loempia’s. Wij doen dit altijd met twee vellen op elkaar, zodat de loempia niet zo snel kapot gaat. Hierdoor wordt de loempia ook net wat krokanter tijdens het bakken. Leg één punt van het loempiavel naar je toe. Daarna schep je een strookje met de gewokte groenten op het vel. Vouw halverwege het rollen de 2 punten aan de zijkant naar binnen toe en rol daarna verder.

Als je zo alle loempia’s gerold hebt, kan het bakken beginnen. Zet de frituurpan aan (ik heb sinds kort een Airfryer, dus dit wil ik de volgende keer proberen, maar hier heb ik nu nog geen ervaringen mee. Heb jij dit toevallig al ooit geprobeerd? Ik hoor graag naar je ervaringen hiermee.) op 180 graden. Bak de loempia’s vervolgens een minuut of 5 (niet met te veel tegelijk). Serveer ze daarna met wat chilisaus en smullen maar.

Share Tweet Pin It +1

You may also like

Minimalisme, het ware geluk

Posted on 25 januari 2019

De badkamer, een duurzaam walhalla!

Posted on 3 januari 2019

Previous PostDriekoningen en het opruimen van de kerstspullen
Next PostDagelijks vervoer, wat is de impact op het milieu?

No Comments

Leave a Reply